loading...
آموزش 3dmax
مصطفی بازدید : 741 دوشنبه 23 بهمن 1391 نظرات (2)

حالا برای رفع این مشکل من یه راهی رو بهتون نشون میدم که شاید خیلی ها این رو بلد نباشن !!!اما یه روش خیلی کارآمدیه !!

برای مثال فرض کنید یه همچین جسمی داریم :

http://rozup.ir/up/mostafa3dmax1/Pictures/mostafa3dmax/tarfand2/1_tarfand2.jpg

ما میخایم استوانه ی آبی رنگ رو در راستای فلش حرکت بدیم . خب ممکنه اولین راهی که به ذهنتون برسه این باشه که اول در راستای افقی حرکت بدید بعد ببریدش بالا تا جایی که به جایی که میخای برسه خب این کار رو ممعمولا کسایی که تازه با نرم افزار شروع به کار کردن ممکنه به ذهنشون برسه ولی کسایی که یکم با نرم افزار آشنایی دارن شاید بگن خب این که کاری نداره coordinate system جسم رو روی local میذاریم و در راستای جسم حرکت میدیم ! خب درسته این هم یه کار خیلی مفید برای این کاره ، اما اگه بخایم این استوانه آبی رنگ رو در در راستای استوانه بنفش حرکت بدیم چی ؟؟ به طوری که نه زاویه ی استوانه آبی حرکت کنه و نه دردسر زیادی برای این کار بکشیم؟؟؟

خب برای این کار من این روش رو بهتون یاد میدم که از شر این دردسر ها خلاص بشید !!!

برای مثال فرض کنید که میخایم استوانه آبی رو در راستای استوانه بنفش حرکت بدیم ینی در راستای فلش عکس زیر :

http://rozup.ir/up/mostafa3dmax1/Pictures/mostafa3dmax/tarfand2/2_tarfand2.jpg

برای این کار از منوی بالا از لیست کشویی coordinate system 

http://rozup.ir/up/mostafa3dmax1/Pictures/mostafa3dmax/tarfand2/3_tarfand2.jpg

گزینه Pick  رو انتخاب کنید و روی استوانه بنفش کلیک کند

میبینید که در قسمت coordinate system اسم استوانه ای که روش کلیک کردین ظاهر میشه و اگه لیست کشویی رو باز کنید میبینید که این اسم در انتهای لیست و بعد از گزینه Pick قرار گرفته و هر وقت که بخای میتونید از این سیستم مختصات استفاده کنید!!

خب حالا برای حرکت دادن استوانه آبی در راستای استوانه بنفش ، استوانه آبی رو انتخاب کنید و اگه سیستم مختصات ( coordinate system ) روی اسم استوانه بنفش تنظیم نیست ، روی اون تنظیم کنید ، حالا میبینید که در صورتی که استوانه آبی انتخاب باشه مختصات استوانه آبی هم راستای مختصات استوانه ی بنفش هست !! و میتونید استوانه آبی رو در راستای استوانه بنفش بدون هیچ دردسری حرکت بدید !!

http://rozup.ir/up/mostafa3dmax1/Pictures/mostafa3dmax/tarfand2/4_tarfand2.jpg

این یه روش خیلی عالی برای حرکت اجسام هستش حتی میتونید برای چرخش و scal کردن هم از این روش استفاده کنید . به این صورت که برای چرخش یا scal از سیستم مختصاتی که pick کردید استفاده کنید .

حتی میتونید برای حرکت جسم مثلا استوانه آبی در راستای خودش هم از این روش استفاده کنید فقط به جای Pick کردن استوانه بنفش ، استوانه آبی رو pick کنید . یه مزیت خوب دیگه ای که این روش داره اینه که میتونید vertex ها و edge ها و در کل همه چیز رو در راستای این مختصات حرکت بدید :)

امیدوارم این مطلب براتون مفید باشه و اینکه با نظراتتون من رو دلگرمم کنید !!! <3

موفق باشید و منتظر نکته های بعدی هم باشید .{#25}

 


 

ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط parisa در تاریخ 1392/05/14 و 13:28 دقیقه ارسال شده است

ایول دمتون گرم خیلی لذت بردمشکلک
پاسخ : ممنون . خوشحالم که بدردتون خورد شکلک

این نظر توسط مهدی بابائی پور در تاریخ 1392/01/07 و 19:49 دقیقه ارسال شده است

از مطلب خوبت ممنونم. کاربردی بود.باتشکر
و من الله توفیق
پاسخ : ممنون مهدی جان . موفق باشی


کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
چیزی برا گفتن ندارم . فقط این که خوش اومدید :)
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    نظرتون درباره مطالب وبلاگ چیه ؟
    بیشتر از کدوم بخش وبلاگ خوشتون میاد و دوست دارید تقویت بشه؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 18
  • کل نظرات : 95
  • افراد آنلاین : 18
  • تعداد اعضا : 726
  • آی پی امروز : 50
  • آی پی دیروز : 19
  • بازدید امروز : 61
  • باردید دیروز : 92
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 153
  • بازدید ماه : 153
  • بازدید سال : 3,357
  • بازدید کلی : 111,358
  • کدهای اختصاصی